28. oktober 2012

Græskar som mand og knas

Jeg har lavet en græskarmand sammen med et par drenge i sidste uge. Det er en hyggelig aktivitet, synes jeg. 

1: Skær toppen af græskarret i et zigzag mønster. Jeg skar for og drengene stak i det 
efterfølgende med deres små knive. 

2: Tag toppen af og grav alt frugtkød og kerner ud af græskarret. Her kan børnene nemt være 
med. Det tager dog lidt tid, så kan tålmodigheden godt glippe lidt :-)

3: Igen en voksenopgave - skær øjne, næse og mund på din græskarmand. Den kan se ud på
 mange forskellige måder - kun fantasien sætter grænser ;-)

4: Da der er mange voksenopgaver, når man laver det med små børn, så kan man evt. give 
børnene de græskarstykker fra øjne, næse og mund, der er til overs til at lege med/skære i.
   

Vores græskar mand kom til at se sådan ud. Meget farlig er, hvad den er... For at få græskarrat til at holde
 lidt længere, plejer jeg at smøre det med Atamon. Jeg har også hørt, man kan bruge citron eller kokusfedt,
men det har jeg ikke erfaring med.

Jeg gemte græskarkernerne og ristede dem i ovnen

1: Gør græskarkernerne fri for frugtkød og skyl dem. Du kan evt. lade dem ligge og tørre til dagen efter 
- det gjorde jeg. Smelt lidt smør og put græskarkerner og den ønskede smag i og bland. Jeg lavede 
nogle med salt og nogle med sukker. Du kan også bruge div. krydderier. 

2: Fordel kernerne på en bageplade og put dem i ovnen, når den er 175 gr. varm. Jeg gav mine 
30 min. og det var nok lige i overkanten. Hold øje med dem, så de ikke bliver brændte. 

4: Opbevar kernerne i en kagedåse, så har du lidt at snacke. De søde kerner vil jeg også bruge 
ovenpå yougurt. 

Tusind tak for dit besøg! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...