8. juni 2012

Sommer & nyt # Photochallenge day 4+5


Jeg er en lille smule bagud i den photochallenge, jeg er med i, men nu skal der følges op på det!

Temaet for i går var sommer og dagens tema er nyt.

Jeg klarer den med et enkelt foto. Jordbærene symbolisere sommer - det er ikke at finde i vejret i øjeblikket... Og kagen er det nye - nemlig en ny opskrift. Spændende, hvordan den smager!

God fredag aften allesammen :-)

-o-o-o-o-o-o-o-

Her kommer opskriften lige...


Jordbærtærte (1 stk.)

Mørdej:
150 g mel
50 g sukker
100 g smør
1 æggeblomme

Fyld:
250 g mascarpone eller anden flødeost
1 dl yoghurt naturel
2-3 spsk. Sukker
1 stang vanilje
2 dl piskefløde
1 bakke jordbær, ca. 500 g

Sådan gør du:
1. Bland ingredienserne til mørdejen og ælt det sammen. Form dejen til en kugle, tryk den flad, pak den ind i film og læg den i køleskabet ca. 30 min.

2. Rul dejen ud, læg den i en tærteform og prik bunden med en gaffel.

Bagetid: Ca. 20 min. nederst i en 200°C forvarmet ovn (varmluft 180°C). Tærtebunden kan evt. pensles med smeltet mørk chokolade.

3. Fyld: Rør mascarpone, yoghurt, sukker og vaniljekorn sammen. Pisk fløden til skum og bland i cremen. Kom cremen i den afkølede tærtebund og pynt med friske jordbær på toppen og evt. friske mynteblade.      

  (Den store bagebog 3 - udgivet af AMO

2 kommentarer:

  1. Den ser godt nok lækker ud! - Hvordan smagte den så? :-)

    - Anja / colors-ofmylife.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smagte fantastisk – virkelig god og frisk! Den var et forsøg inden min fødselsdag i den kommende uge, hvor jeg vil lave den til mine kollegaer. Jeg vil lige smide opskriften ind i indlægget også, så kan du jo selv teste, om jeg ikke har ret ;-)

      Slet

Tusind tak for din kommentar :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...